Wskazówki dotyczące skutecznego rozwiązywania...
Życie polega na stawianiu czoła problemom i rozwiązywaniu ich. Życie przedsiębiorcy nie jest wyjątkiem od tej zasady. Wręcz przeciwnie! W życiu nie chodzi o to, by być w świecie "wszyscy są mili i uprzejmi". Każdego dnia dyrektor firmy napotyka na problemy natury ekonomicznej, społecznej, zarządczej czy strategicznej. Należy podkreślić, że problemy te mogą stanowić bariery uniemożliwiające firmie realizację jej celów. Dlatego też menedżer musi nauczyć się, jak skutecznie je rozwiązywać.
Wskazówka 1. Zrozum problem.
Aby łatwo znaleźć właściwe rozwiązanie, przedsiębiorca musi spróbować zrozumieć sytuację. Ten krok jest niezbędny, aby rozwiązać problem metodycznie, jasno i twórczo.
Dotarcie do sedna problemu.
Menedżer musi zidentyfikować źródło problemu, jeśli chce go skutecznie rozwiązać. W tym celu formułuje problem i diagnozuje go tak, aby uzyskać satysfakcjonującą odpowiedź. Dlatego w przypadku niezadowolenia klienta musi on zrozumieć nie tylko przyczyny, ale przede wszystkim oferty, które stanowią źródła niezadowolenia.
Szczegóły.
W większości przypadków problem jest tak przytłaczający, że menedżer nie zwraca już uwagi na szczegóły, które mogą go wyjaśnić i pomóc mu znaleźć właściwe rozwiązanie. Jednak, aby się nie pogubić, stara się zrozumieć kontekst, zanim skupi się na reszcie. Wtedy liczy się każdy szczegół, ale musi umieć odróżnić te, które są bezpośrednio związane z problemem od tych, które są drugorzędne.
Poszerzenie zakresu analizy problemu.
Czasami trzeba sięgnąć głębiej, aby znaleźć źródło problemu. Ten krok polega na poszerzeniu zakresu problemu. W tym celu lider zadaje pytania, które są bezpośrednio lub pośrednio związane z problemem. Nie waha się on wezwać innych specjalistów z dziedziny, w której działa, aby pomogli mu zlokalizować problem. Poza tym może on zasięgnąć porady u osoby prywatnej. Uwzględnienie opinii z zewnątrz pomaga mu oderwać się od sfery zawodowej i spojrzeć na sprawy nieco jaśniej. Ale pod jednym warunkiem: słuchaj i nie szukaj aprobaty za wszelką cenę.
Wskazówka 2. Poszukaj pomysłów.
Analizując możliwe źródła problemu, menedżer może ustalić różne możliwe rozwiązania. Te rozwiązania nie powinny być w żaden sposób pomijane. Ponieważ jednak są to tylko możliwości, menedżer nie powinien ich od razu stosować. Stara się je ocenić, określając, która z nich najlepiej pasuje do sytuacji. W tym kroku nie chodzi jeszcze o rozwiązanie problemu, ale o szukanie pomysłów na znalezienie idealnego rozwiązania.
Wskazówka 3. Zaplanuj rozwiązanie problemu.
Ten etap polega na ustaleniu rzeczywistego rozwiązania, czyli takiego, które lider zastosuje do rozwiązania problemu. Dokonuje się tego poprzez identyfikację mocnych i słabych stron, atutów, skutków i kosztów każdej z opcji. Taka ocena pozwala menedżerowi łatwo zidentyfikować problem i znaleźć najbardziej odpowiednie rozwiązanie. W tym kontekście bierze pod uwagę czas potrzebny na wdrożenie każdego rozwiązania. W ten sposób może on łatwo określić, czy musi podjąć działania w krótkim, średnim czy długim okresie.
Aby skutecznie rozwiązać problem, musi go dokładnie zrozumieć. Aby to zrobić, robi krok w tył. Poza tym panuje nad stresem w każdych okolicznościach, co jest bardzo ważnym czynnikiem, który może wpłynąć na decyzję menedżera.
Dodaj komentarz